Får du det bredbåndet du betaler for?

Det er altfor mange som holder seg fast til det internettet de har, på tross av at de betaler flere tusen i året og leverandøren feiler på diverse områder. Flere husstander holder seg lojale til en bredbåndsleverandør, kun fordi de tenker at det er en stor prosess å bytte bredbånd. Men sannheten er at hvis man velger å bytte kan man oppnå en pakke av bedre kvalitet, og samtidig dramatisk kutte ned på utgiftene. 

Sjekk om du får du det du betaler for, ved bredbåndstesten her. Bredbåndstesten er et speedometer som tester hastigheten på bredbåndet ditt, og gir deg innblikk i om du får det internettet du betaler for. 

Hvis du ikke er fornøyd med bredbåndet du betaler for nå, kan du be om et uforpliktende tilbud fra de mest populære bredbåndene i Norge. Det handler om å få mest mulig bredbånd for pengene. 

For å få forstå om du får det bredbåndet du betaler for, er det viktig å kunne litt om de ulike bredbånd typene, og hvilke muligheter du har for å optimalisere ditt nåværende bredbånd.

Hva er egentlig forskjellen på et bredbånd til hjemmet og mobilt bredbånd? 

Nå om dagen er bredbånd måten man får internettforbindelse på. Opprinnelig måtte man ringe opp over en telefonlinje. Navnet bredbånd oppsto fordi det gjorde det mulig å formidle et bredere utvalg av informasjon sammenlignet med de gamle oppkall mulighetene. Man skiller vanligvis mellom kabel- og radioforbindelser, hvor det både finnes analoge eller digitale bredbåndsnett. Eksempelvis, finnes det idag moderne data overføringsnett, kabel fjernsynsnett og sentrale felles deler av telenettet. 

To typer: 

  • Bredbånd til hjemmet: Dette er fast installert hjemme ditt. Bredbåndet går over en telefonledning (kalt VDSL, ADSL eller xDSL) eller over en TV-kabel. Dette er en analog form for TV-signaler eller grupper av analoge telefonkanaler. 
  • Mobilt bredbånd: Mobilt bredbånd går over mobile nettverk, og kjennetegnes med å være mer fleksibelt. Du kan lese mer om de mest populære mobile bredbånd typene her.

Bredbånd til hjemmet, som det fokuseres på her, gir mulighet for rask overføring av store mengder digital informasjon. Mens opplysningene transmitteres over telefonledningen kan man fortsatt bruke telefonen, og bredbåndsforbindelsen er alltid slått på.

Bredbåndstilgang via kabler med fiberoptikk er nå blitt vanlig de fleste steder i Norge, oftest kjent som fibernett. I tillegg til ADSL via det utbygde kobber kabelnettet til telefonabonnement, og bredbåndstilgang gjennom kabel fjernsynsnettet.

Under forutsetningen om at man allerede har et bredbånd hjemme, er det mange som er fortrolig med sin nåværende bredbåndsleverandør. I den anledning er det viktig å regne ut hva du betaler og hvilken service du får. Det er viktig at man ikke utelukkende ser på bredbånd omkostningene, men hva man betaler for telefonen også blir tatt i betraktning. Tjenestene er ofte forbundet med hverandre, hvor et billig bredbånd kan bety dyr telefonservice. 

Hva burde du konkret vite før du bytter bredbåndsleverandør?

Det er visse ting man skal vite før man bytter bredbåndsleverandør eller forsøker å kutte ned på nåværende bredbåndsregning. Følgende spørsmål som man burde finne svar på er: 

  • Når kan man bytte bredbåndsleverandør?
  • Hvor lang tid tar det å bytte leverandør?
  • Hvem kontakter man ved problemer med installeringen av det nye bredbåndet?
  • Hvordan er kundeservicen til en potensiell leverandør, sammenlignet med den nåværende?
  • Hva hvis bredbåndet ikke finnes i området mitt?
  • Hvilken hastighet får naboen min?
  • Hva påvirker hastighetene til bredbåndet og hvorfor fungerer det eventuelt ikke optimalt?
  • Er du bundet av en kontrakt?

Du burde vite at markedet for bredbånd består av mange ulike aktører, og du som kunde sitter på stor makt. Dermed er det mange leverandører som ofte tilbyr rabatt eller en bedre avtale om kunden ringer og klager på et godt grunnlag. Eksempelvis, kan du undersøke hvilken hastighet du rent faktisk får, og sammenligne med den hastigheten de reklamerer for og som du betaler for.